Кандида инфекции (гъбични) инфекции в кожните гънки (интертриго)

candida albicans

  • Какво представлява интертригото?
  • Как изглежда интертригото?
  • Как се поставя диагнозата?
  • Лечение и профилактика

Какво представлява интертригото?

Интертригото преставлява гъбична инфекция в областта на кожните гънки, която се предизвиква от дрожди. Най-често причинител е Candida albicans (Кандида албиканс). В областите, в които има допир на кожа с кожа (подмишници, слабини, под гърдите и др.) средата е влажна и топла. Това е идеалната среда за свръхрастеж на Candida albicans, която иначе е нормален обитател на кожата. Други фактори, които могат да доведат до интертриго включват:

  • Горещ и влажен климат
  • Тясно или грубо бельо
  • Лоша хигиена
  • Възпалителни кожни заболявания като псориазис в гънките
  • Използването на кортикостероиди за локално приложение

Как изглежда интертригото?
Интертригото се характеризира с наличието на интензивно червен, мацериран, лъскав обрив, по ръба на който има залющване. Разполага се в областта на гънките като до известна степен може да излиза и извън тези граници. Образуват се сателитни лезии, които представляват малки участъци със същия обрив, които са в близост до засегнатия участък. Тези сателитни лезии са много характерни за кожните инфекции, причинени от Candida.

Как се поставя диагнозата?
Диагнозата се основава на харктерната клинична картина. Ако съществуват съмнения, то тогава може да се направи тест с калиева основа.

Лечение
Лечение се провежда с локални противогъбични медикаменти. По време на лечението кожата трябва да бъде поддържана суха. За тази цел могат да се правят компреси с лайка или смрадлика.

Профилактика
Повечето мерки са свързани с намаляване контакта на кожа с кожа и поддържане на областите, колкото е възможно по-сухи.

  • При наднормено тегло е добре да се отслабне, за да се намали триенето на кожа с кожа
  • Препоръчително е носенето на свободно и меко бельо
  • Подсушаване
  • Спазване на добра лична хигиена

Ако се нуждаете от консултация с дерматолог, погледнете тук.

Виж още за:, ,

Коментари

  • даниела

    здравейте,след обрив около устните кожният лекар ми сложи една инжекция дипрофос и за мазане локоид.по време на лечението пиех низорал,калциев глюконат,пефлавит.зиртек и ранитидин.обрива ми изчезна,но получих сърцебиене,сърбеж без обрив и най накрая кандида в устата.сега жабуря тантум верде,мажа си езика с дактарин и смуча септофорт.чувствам си странно езика,подпухнали са ми устните и се оригвам. не зная вече към какъв лекар да се обърна за помощ. ако можете дайте ми някакъв съвет, благодаря ви

  • д-р Петьо Брезоев

    Даниела здравейте, вероятно обрива около устата е бил така наречения периорален дерматит. При това състояние не е типично да се поставят системни стероиди, но вероятно има подробности, които вие не споделяте в текста, а вашия дерматолог е преценил като съществени за лечението. Другият факт, който ме озадачава е, че на фона на низорал, който е антимикотичен препарат сте получила кандида в устата. Съществува така наречения “бърнинг маут синдром” в превод синдром на парещата уста. Много често причината е нервно психическо напрежение. Като начало, нека вашия дерматолог ви консултира отново, защото вече е старитрал лечение. Може да се консултирате и със вашия стоматолог за изключване на биметализъм в устата. Честото оригване може да бъде проява на гастрит, така че за този проблем ви трябва гастроентеролог. Трябва да знаете, че полипрагмазията, т.е. използването на много медикаменти, а във вашия случай те съсвсем не са малко, може допълнително да влошава състоянието ви.

  • Nadejda

    Здравейте!Аз имам гъбички на нокъта на кутрето и на двата ми крака,но искам да попитам габичките само по ноктите ми ли могат да се разпространяват или може и при допир с кожата на ръцете например и там да се появят?

  • д-р Петьо Брезоев

    Здравейте, много често ноктите на кутретата на краката са дистрофични поради травми, а не от гъбички. Посоката на заразяване е обратна от кожата, мицелите се разпространяват върху ноктите.

  • Мария-Александра

    Здравейте,моят проблем е от декември 2012г.имам чувството ,че стана след лекуване на един лишей в косата казаха ,че е себорея и ми изписаха себорал форте лосион и нодек шампоан. По шията и надолу към гърдите се появиха едни червени пъпки които образуваха нещо като как да кажа все едно много на едно място и после други по дребни пръснати и пак така много скупчини.Заемат доста голяма площ от кожата имам по гърба ,рамената врата ,корема вече и по лицето.Червени които придобиват гноен връх големи са колкото глава на кърфичка някой набъбват други стоят ситни,по лицето около веждите едни ситни пълни с течност като вода и лесно се пукат.Обиколила съм 7-8 лекари аз съм от Бургас и съм на 34г,никога не съм имала такъв проблем кожата ми е била чиста.Правени са ми изследвания от пъпките не показа нищо,кръвна картина нищо,кръвна захар нищо,хеликобактер пилори нищо,урина нищо.Лекувана съм със лекарство приготвено в аптека в което имаше тетрациклин и сяра,акне аут лосион и дипригента крем,тридерм крем,салицилов спирт с хлорнитромицин вътре-мазане,зинерит, миех се с триклобактер,серията на акнекеър,пила съм далацин ц и на петият ден се изринах в други пъпки станах като крастава смесиха се и спрях далацина,пих ксизал 10 дни,после пак на лекар изписаха ми да се пръскам само с термална вода на авен.Направо незнам вече какво да правя,не се гримирам защото няма как имам толкова много пъпки рояк,тези които стават много гнойни болят при допир и се пукат сами изтича гной и после като вода.Обиколих лекарите тук всеки казва различно ,някой казват акне ама какво е това акне това е чудо направо съм станала дроп имам вече и по ръцете надолу нищо не помага.Много ви моля дайте ми съвет идва лято аз още ходя с поло.

  • д-р Петьо Брезоев

    Здравейте, правилен съвет без да е видян пациента и неговия проблем е трудно дори невъзможно за изпълнение. Според мен трябва да се помисли и в посока на питироспорум фоликулит със съответната терапия.

  • Асен Георгиев

    Имам псориазис и от 1 седмица съм на Дипрофос инжекция с милгама , въпросът ми е какво мога да взимам превантивно за гъбички и с какво мога да третирам ингвиналните гънки между краката тъй като там е най податливо . Можете ли да ми кажете какви добавки или препарати да взимам успоредно с Дипрофос за да намаля вероятността за негативните му ефекти и какво превантивно мога да мажа или пия за против евентуални гъбични инфекции ? Благодаря предварително !

  • д-р Петьо Брезоев

    Здравейте, комбинацията дипрофос, милгама вероятно е препоръчана поради неврологично заболяване. Проблемът е че дипрофос е стероиден препарат, който е противопоказан при псориазис, тъй като след отминаването на ефекта настъпва рецидив със значително влошаване. Изключение се прави ако ползата от неговото приложение многократно превишава вредата. Що се отнася до гъбичната инфекция, първо трябва да се докаже и след това да се лекува с антимикотици, локални или системни според състоянието на кожата.

Добави коментар

  • Твоя email няма да се публикува. Задължителните полета са отбелязани *
  • Как и моите коментари да имат снимка? Регистрирай Граватар »